|
as I dive into the blue of pale evening skies my mind sings nothing left to loose
in a relieved sort of way
I do not see the expression in my own eyes as my heart liberates itself
I whish I did
it must have been a glorious sight
as I dress in the blue of pale evening sky I know from here to the end it is all about emergence
så faller maskene den forsiktige den snille den flinke den pliktoppfyllende den rene den unseelige den usynlige den modne den moraliserende den skinnhellige
hva har jeg gjort mot meg selv, hva har jeg gjort? Bastet og bundet fengslet og fanget
i middelmådighetens forherligede bur lever tyrannen og slaven i en og samme
at that very moment a thought appears out of nowhere it announces itself as the final one
I made it
my life starts rewinding from the moment of passing at the same time a re-run starts at birth
as future starts anihilating past I dive into the radiance of hitherto unknown dreams
floating shifting changing at the touch of a thought
blessed or cursed damned or resurrected I dont know which,
dressed in the sky itself I am going in
for the kill
-
noen timer etter å ha skrevet dette blir jeg brått kraftløs,
Det er som jeg slås av. Jeg går inn i drømmen. Der kjører jeg bil, min gyldne bil. Kommer fram til bestemmelsesstedet,. Det er en forunderlig fabrikk, enormt stor, mennesker bor der, det er nermest som et samfunn. Jeg sprøver å finne en plass i samfunnsfabrikken, for å slå meg til på dette forunderlige stedet. Men jeg har en dårlig følelse. En bil med to menn kjører inn i fabrikken, jeg ser dem på avstand. De spør etter meg, hører jeg. Jeg har visstnok gjort meg skyldig i en trafikkforseelse – de er her for å tildele meg min straff. En dødsdom. Jeg blir først rasende på systemterroren , så kommer panikken, jeg kaster meg i min gyldne bil og kjører ut i en grå, gjørmete og tung verden. Der finnes kun gigantiske fabrikker og motorveiene som forbinder dem. Intet liv, bare grått regn og gjørme. jeg kjører langs en elv. Tett fulgt av bødlene. Plutselig ser jeg noe som likner en bro over elva. Jeg svinger inn på den. Bødlene gjør det ikke. Grunnen ser jeg lengre fremme. Det er ingen bro – det er en halv berg og dalbane som slutter i toppen av en loop. Jeg kjører opp rampa i rasende fart. Går det, så går det .Jeg har ingenting å tape. . Mirakuløst nok lander bilen uskadd med hjula ned og bare noen meter fra elvebredden på den andre siden. Det regner fremdeles, men her på denne siden er det friskt duskregn, lyst og lett – gjørma her er blåleire og ikke livløs forgiftet jord. Det er som om den venter på skapende sinn og hender. Levende er den, som et vesen. Jeg går bak bilen, tenker at - jeg er da sjaman - påkaller åndene., ber om kraft nok til å skyve bilen på land. Den kommer, jeg skyver 1,2 tonn med stål på land som om det skulle vært en barnevogn. Fri og hjemme. Endelig lettelse. Bilen er skinnede blankpolert som om ingenting har skjedd. Ingenting i det hele tatt.
Jeg våkner. Sakte komme kreftene tilbake, kroppen kjennes stiv og mekanisk. Og tom. Etter hvert som bevegeligheten vender tilbake, kommer den sterkeste smerten jeg noengang har kjent. Hjertet hamrer i vill panikk, et vanvittig raseri beveger seg opp fra magen og en fortvilelse så stor og sterk at den kan ta liv herjer i brystkassen. Sinnet er merkelig nok helt stille. det er som det ikke er der.
Jeg gløtter bort på Tv`n. Vekkrevet men på forunderlig vis likevel her, blir jeg vitne til et annet menneskes medfølelse der på skjermen. Tårer forløses og gjør uendelig godt, dypt berørt av en annens berøring. I neste nå er det en som sier ” om man elsker noe så høyt, skal man ikke gi det opp”. Det trefffer så dypt som ingenting noengang har gjort før.
Jeg velger kjærligheten, sier jeg høyt ut i det indre rommet.
Smerten stilner i samme sekund.
|