Ville ha heksetilståelse: Slo spiker inn i hodet på jente
Barn i Nigeria beskyldes for hekseri av kristne pinsepredikanter og mishandles på det groveste. Humanister tar nå opp kampen mot uvesenet.
Historiene er mange og grusomme. Barn blir grovt mishandlet, isolert og utstøtt fra familiene sine.
Årsaken er den eldgamle troen på hekser i Afrika. Når noe negativt skjer, har man behov for forklaring, og i mange afrikanske land er det vanlig å skylde på en "heks".
Det er lokale pinsekristne pastorer som kombinerer kristendom med gammel heksetro, og peker ut "heksa" eller "trollmannen" som skal være årsak til elendigheten. I Nigeria er det i stigende grad barn det går ut over.
Reportasjen viser til en dokumentar fra britiske Channel 4, som kan sees på YouTube (i 6 deler).
Oslo fylkeslag av Human-Etisk Forbund støtter et humanistisk prosjekt i Nigeria:
Sitat:
Vil få slutt på overtroen Lederen for Nigerias humanistiske ungdomsorganisasjon, Young Humanists Network (YHN), Yemi Ademowo Johnson, har satt igang et prosjekt for å få en slutt på overgrepene.
Prosjektet heter HAWK, Humanists Against Witch Killing, og konsentrerer seg primært om Akwa-Ibom-regionen i Nigeria.
– Målet med prosjektet er å få folk til å forstå at det ikke finnes hekser, og at de må protestere når det kommer pinsekristne pastorer og anklager barn og kvinner for slikt. Her vil vi alliere oss med lokale ressurspersoner. Dernest vil vi gjøre hva vi kan for å avsløre de pastorene som driver med dette, og stille dem til ansvar for sine handlinger, sier han.
HAWK-prosjektet jobber også for å hjelpe barn og kvinner som allerede er rammet av heksebeskyldninger.
Innleggets emne: Sv: Pinsevenner forfølger "hekser" i Nigeria
Skrevet: 28 Jan 2009, 07:06
Sonehelt
Fra en artikkel som foretar historiske og sosiologiske sammenligninger til den europeiske heksejakt og inkvisisjon:
In the neighboring Democratic Republic of Congo (formerly Zaire), some 14,000 children in the capital, Kinshasa, alone have been accused of sorcery and expelled from their homes; "the unlucky ones are murdered by their own family members before they escape." (See Jeremy Vine, "Congo witch-hunt's child victims", BBC News, December 22, 1999. For a recent report on accused child witches in Congo, see James Astill, Congo casts out its 'child witches', The Guardian (UK), 11 May 2003.) http://www.gendercide.org/case_witchhunts.html
_________________ Eternity is in love with the productions of time. ( William Blake )
Skrevet: 28 Jan 2009, 09:00
Veteran
Dette er rett og slett perverst. Jeg kan ikke forstå at dette går ann...
Fagerhjul
_________________ "Så underlig det er å stå og fryse i måneskinnets ensomhet en kveld og kjenne kulden fra det døde lyset og være levende allikevel." Inger Hagerup
Skrevet: 28 Jan 2009, 10:28
Virtuell sjaman!
Registrert: 30 Nov 2006, 17:06 Innlegg: 3083 Bosted: aust for..
Takk for interessant link til HAWK! Ja,det er grusomt.Men så langt vekk, og på eit så håplaust kontinent at me truleg tolererer det??
Det eg lurer på, er om det er verre at dette ser ut til å begåast av ein stadig veksande og maktsterk pinsebevegelse i Nigeria? Så vidt eg veit, har hekseforfølgjing i området også blitt begått av folk som ikkje høyrer til kristne kyrkjesamfunn? Er det meir pervers fordi dei no er blitt pinsevenner ?
Denne artikkelen kan alt ettersom gje vatn på mølla til:
1. ramsalte kristenhatarar 2. dei som meiner Afrika og folket der ikkje tilhører menneskeheten 3. dei som vil slå ned på all sokalla "overtru" og vankunne 4. menneskerettighetsforkjemparar
_________________ "Thirst drove me down to the water
where I drank the moon`s reflection.
Now I am a Lion staring up
totally lost in love with the Thing itself".
(Rumi)
Sist endret av Final Tribe den 28 Jan 2009, 11:19, endret 1 gang
Skrevet: 28 Jan 2009, 11:44
Erfaren
Jeg spør mig selv hvordan det er mulig at mennesker kan bli så galne at dei dreper og lemlester sine egne barn? Hvordan kan en slik ukultur få et slikt feste i folk? Hvorfor reagerer mennesket på en slik unaturleg måte?
Dessuten sender jeg en spark til missionærene som burde ha tenkt sig om. Det er kanske ikke alltid så smart å komme farande med en ny religion å slenge den oppi smeltedigelen av stammereligioner, andre religioners influenser og fattigdom.
Er mennesket i bunn og grunn en ond skapning? Jeg trur ikke det, men det ligger noe i mennekset som gjør oss fryktelig paranoide og altfør enkle for sterke ledere å tute i en masse skitsnack!
Eg har delteke pinsevenngudstjeneste, sterkt mot mi vilje. Men det var retteleg kjekt og eg kjende meg heilt heime. Og pastoren la høfleg an på meg.
(Rumi)
Skrevet: 28 Jan 2009, 12:03
Veteran
Nå ser jeg meg selv som rimelig kristendomsfientlig Men dette er ikke noe fra eller til. Jeg har tidligere lest mye artikler om sjamaner og medisinmenn/kvinner som dømmer andre til å få avkuttet tunger, steinkasting og andre perverse greier. Spiller ingen rolle hvem som gjør dette, det er handlingen i seg selv - men det er mennesker med en "spirituell/åndelig makt" eller kan vi si et slags religiøst overhode?
Det er derfor jeg setter spørsmålstegn ved "sort magi" og det å kunne påføre andre vondt ved hjelp av en tanke eller et rituale... Men om vi skulle si at dette kan skje - at noen kan skade andre ved hjelp av sang/dans/tromme/rasler/dukker osv: Hvem skal stoppe det? Hvem skal avsløre det? Og hvordan skal strafferammene være?
_________________ "Så underlig det er å stå og fryse i måneskinnets ensomhet en kveld og kjenne kulden fra det døde lyset og være levende allikevel." Inger Hagerup
Bønnen er en heftig anvendt metode for å få det som man vil
er det ikke da sinnet som må voktes?
og hjertet?
Er det vonde noe som er utenfor oss selv? Kan man fjerne det vonde i verden ved å kvele naboen? Han ser litt djevelsk ut,det gjør han. skumle øyne,sikkert besatt av ondskapen.
På jakt skal en være for ondskapen og legge snarer i veien for den grimme når han kommer byksende
Djevelens største trick er å overbevise alle
om at han ikke finnes
nemlig
så skyt først
og ikke spør
etterpå
For står det ikke skrevet:
Herren belønner den
som handler på hans
hellige impuls ?
_________________ Har du sett et dådyr hoppe over bekken i månelyset
Sist endret av teleterkji den 28 Jan 2009, 12:46, endret 1 gang
Skrevet: 28 Jan 2009, 15:01
Virtuell sjaman!
Leo Igwe, executive secretary of the Nigerian Humanist Movement ;
"More importantly long-term, we need to launch a nationwide campaign against superstition and belief in witchcraft. Nigerians should be told that witches are not real, and that witches and spirits are imaginary entities created by primitive minds during the infancy of human race to explain situations and issues they could not understand or resolve commonsensically. This campaign should be taken to all Nigerian schools, colleges and universities. It should be publicized over the radios and television, in the newspapers, in market places, in churches and mosques.
In particular, we need to check the activities of our so called pastors and other self styled men and women of God who use the Bible or Holy books to perpetrate and justify atrocious acts and human right abuses. These religious charlatans continue to act and preach in ways that reinforce the belief in witches and provoke acts of witch accusation, persecution and killing. This has been the driving force in Akwa Ibom State, and until Nigerians learn to reject superstition and irrationalism such tragedies will continue to occur."(klippt frå http://barthsnotes.wordpress.com/2008/1 ... rspective/)
Kommentar; Er det greit å erkjenne åndeverdenen, hekser eller for den slags del sjamanisme, så lenge desse begrepa ikkje fører til grusomhetar som dei me ser i Afrika? Må Afrika gje totalt avkall på sin førkristne religion/animisme og "overtru" for å overkomme sitt utviklingsmessige "barnestadie", samstundes som me i Vesten kan erkjenne og gjen-innlemme tilsvarande begrep i livet vårt, fordi me er "siviliserte" nok?
Forøvrig; Her litt meir tankegods henta frå Fri Tanke, tilhøyrande den afrikanske og velutdanna humanisten Yemi Ademowo Johnson som starta HAWK:
[url=http://www.fritanke.no/upload/2003-/nr04/fri_tanke_0403.pdf]http://www.fritanke.no/upload/2003-/nr04/fri_tanke_0403.pdf [/url] (s. 14) Kanskje kan, som eit alternativ, siste steg i afro-humanismen hans, vere å komme til vegs ende som animistiske humanist??
(Rumi)
Sist endret av Final Tribe den 28 Jan 2009, 17:08, endret 1 gang
Skrevet: 29 Jan 2009, 15:46
Virtuell sjaman!
FT, du stiller dype og skarpsindige samt vesentlige spørsmål om hvordan man kan/skal forholde seg til slike fakta om den verden vi lever i. Jeg kan ikke straks klare å svare på alt. Det er riktig at heksedrap ennå forekommer i flere land i Afrika, uten at en eller annen variant av kristendom er inne i bildet. Det er det mine tidligere innlegg har handlet om:
Blant annet tror legen Olav Gunnar Ballo at folkemedisinske/folkemagiske bønneformularer kan stanse blødninger.
Sitat:
Men så følelsesmessig viktig er dette helt tydelig for mange – jeg tror jeg har sett nok av debatten til å ha observert det – at de er ute av stand til å skjelne kritiske blikk på slutninger om årsaksforhold fra “respekt for opplevelser”. Hvis det siste skal bety at man alltid må akseptere oppleveres egne tolkninger av årsaker som siste instans, kan det bli kjedelig for noen og enhver. Logisk sett – og også kulturelt sett – hører tanken om helbredelse ved hjelp av formular og enkeltes spesielle krefter hjemme sammen med forestillingen om formularer og krefter som skaper sykdom og problemer. Hvis du absolutt vil åpne for det ene, er det ingen grunn til å lukke deg for det andre.
Da kan det være like interessant med en leder for rettsmedisin som tror det, som en lege som tror det. For ikke å snakke om lovgivere som bestemmer regulering av straff og belønning for slikt. Det finnes noen historiske og samtidige presedenser for hvordan skademagikere skal takles, men jeg tror kanskje ikke så mange ønsker å gå helt den veien.
Nå er det heldigvis sånn at vi ikke er helt blanke når det gjelder kunnskap på feltet. Tanken om helbredelse og skade ved bønn er gammel, uten at jeg skal plage noen med interessant eldre lovgivning og straffepraksis nå. Derimot tenkte jeg vi kunne minne om litt av all den nye forskningen som finnes på helbredelse ved bønn, eller “intercessory prayer”, som i denne sammenheng blir en form for “fjernhealing”. (Ikke forveksle det med troende mennesker som ber sammen, gir hverandre støtte og omtanke i medmenneskelig nærhet. Det er noe annet.)
De siste to setningene jeg har framhevet er også en kommentar til Fagerhjuls spørsmål:
Fagerhjul skrev:
Det er derfor jeg setter spørsmålstegn ved "sort magi" og det å kunne påføre andre vondt ved hjelp av en tanke eller et rituale... Men om vi skulle si at dette kan skje - at noen kan skade andre ved hjelp av sang/dans/tromme/rasler/dukker osv: Hvem skal stoppe det? Hvem skal avsløre det? Og hvordan skal strafferammene være?
_________________ «Kunnskap skal styra rike og land». Aasmund Olavsson Vinje, 1859. «Jamvel ånderiket og alvelandet». Passopp, 1969.
Sist endret av Passopp den 29 Jan 2009, 15:57, endret 1 gang
Fekk lyst til å legge inn denne artikkelen frå engelske The Guardian som kanskje gjev temaet litt fleire fasettar for alle som okkar seg og tykkjer at dette er "det aller værste";
Det kan ligge okkulte motiv bak mangt eit sjokkerande oppslag, og det er greit å ha på minnet når ein sjølv skal finne ut kva som rører seg bak det store teppet. Problemet er reellt og grusomt, men i kor stor grad, og kvifor?
Og her heime forfølges dei homofile av kristenpakket. Høyrte nettop på radioen ein ung musiker i et haleluja band som blei utfrosen fordi han var homofil. Det var som ein ekkel reprise på det som skjedde i regjeringen nettop. For det hørtes ut som same guten. Så einskal ikkje trenge reise til afrika for å sjå den svarte magien til ((de geistlege)) i aksjon. Kva slags jesus er det kristendomen praktiserer? Eg vemmes av å puste i same lufta som dei kristne dei er overalt,som i ein skrekk film. Bodysnatchers har du sett den? Tenk dei lagar sin eigen gud med eigne reglar og så er det greitt å vere stygg mot dei som ikkje følgjer reglane. Kva tenkjer vel ikkje dei kristne om meg,når dei høyrer tromma gå om kvelden? Eg bruker den ikkje for å skræme dei kristne,men det veit ikkje dei. Deira forhold til slikt,det kjenner me jo de fleste her inne. Eg tenkjer dei bruker bønnas makt og prøver å få meg omvend til det rette livet i herren men så lenge eg vender meg til åndene for hjelp,blir bønnene deira ikkje særleg virksame. Om ein ikkje vekkjer sympati hos folk,så er det fordi ein bruker skjulte evner til å heva seg over den kollektive bekymrings hypnosen,og det vekkjer heller uro,mistankar om stoff,galskap,satanisme kanskje. Om ein ikkje er på bølgje lengde med hopen,så staggar dei å glor med forvirra blikk nokon blir sinte,om ein ikkje er på bølgje lengde,som om det å gjere det same var ei plikt. Det finst fleire bølgje lengder å stille seg inn på,dei leder alle same veien men det veit jo ikkje dei som aldri har vika frå normens bølgje lengd. Der er dei innekapsla i ein kollektiv opplevelse av verda,ikkje sin eigen,den finst ikkje,ennå. Og om nokon viker frå denne etablerte oppfattelsen av virkeligheten så skapar det ein lett ubalanse i deira oppfattelse,som gjer at det slepp okkult lys inn frå ein verden dei er utestengde frå å oppleve,men som fristar med ein opnare måte å sjå verda på. Slik er Satan blitt til i fantasien hjå dei kristne,nettop denne arketypen frister den etablerede bevisstheten med større visdom,her var det jesus bomma ved å fornekta sine eigne lyse idear. Fleinsopp er på same måten ein Satan for kristne sjamanar,dei som snakker om fleinsopp er bare med å ødelegge den trygge og etablerede virkelighed der alt er som det skal være,og alle forandringer blir kaldkvalt i sin fødsel. Ein skal ikkje nevne fleinsopp for mange gonger før ein blir mistenkt for ikkje å gjere anna. Så eg har sterk medkjensle for dei som vik frå norges åndelege olympiade elite. Utgard-Loke.
først ønsker jeg å si jeg har ikke noe imot de kristene, men når de ikke har kommet lengere med selvinsikt, det virker som det ikke finnes håp om at de skal se lengere enn nesetipppen sin hvor er medmenneskligheten for det som ikke går etter deres oppskrift bare det å henge ut medmennesker på denne måten sier sitt,
nå er nå jeg ikke mors beste barn når det gjelder litt humor, kan jeg vere ganske fridsindet her, men det ligger ikke fordomming/onskap bak det,
jeg er selv oppvokst med kristene besteforeldere bled lest biblelhistorien for i en flott utgave med bilder jeg fikk disse bøkene når jeg var 1o år, storkosa meg i spenning når min morfar leste for meg når min sønn var 10 år, tenkte jeg å lese for han, det tok ikke mange sidene for jeg klappet sammen den første boka, jeg ønsket ikke lese det for mine barn.
men bedere medmennesker enn mine besteforeldre kunne jeg ikke få, jeg likte de leste dette for meg, samtidig som at de aldrig ellers snakket om religion de holdt det for seg selv, men de ba til Gud for meg, og det gjorde de av kjærlighet de ønsket nok at jeg skulle få en tro, men sa det aldrig. de snakket aldrig nedverdig om andre mennesker forhåpentlig finnes det noen innen det kristene miljø ennå, som ikke fordømmer andre ? ? ?
men jeg føler meg mere hjemme med tromma, enn å rope hallelulja
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet