Første teksten om bruk av runer? PDF Skriv ut E-post
Tacitus skrev omkring år 100 etter Kristus om det man tror er bruk av runer i spådomsøymed.

Tacitus skriver kapittel 10:
VARSLER OG ORAKELSVAR akter de på likeså ivrig som noe annet folk. De kaster lodd på en meget enkel måte. En gren blir skåret av et fruktbærende tre, hugger de opp i små biter, som hver for seg blir merket med bestemte tegn og strødd som det faller seg, om hverandre, på et hvitt klede. Dersom det er samfunnet som helhet som ønsker et råd, blir handlingen utført av dets prest.

Foretas loddkastingen for privat regning, er det familiefaren som utfører seremonien. Mens han oppsender en bønn til gudene og løfter blikket mot himmelen, tar han opp biter tre ganger, en ad gangen, og tolker av dem skjebnens vilje etter det innrissede merke.

Såfremt utfallet av loddkastingen forbyr et eller annet tiltak, skjer ingen ny rådespørring om dette den dag; men dersom loddkastingen tillater det, må vidre bekreftes ved hjelp av nye varsler.
Også i Germania kjennes den meget utbredte skikk med å søke varsler av fuglenes kvitring og flukt.

Men særegent for germanerne er at de også innhenter varsler og påminnelser fra hester. Hester av dette slag blir alt opp på det offentliges bekostning i de før nevnte hellige lunder og skoger; de er helt hvite og blir aldri vanhelliget ved å nyttes til verdslig arbeid. De spennes for en hellig vogn, og stammens prest eller konge eller høvding følger dem og gir akt på hvordan de knegger og pruster. Og intet varsel blir mottatt med større tiltro, ikke bare av menigmann, men også av de høyættede og prestene. Prestene betrakter nemlig seg selv bare som gudenes tjenere, mens hestene etter deres mening er gudenes fortrolige.

Det er også en annen måte å ta varsel på, når de utforsker utfallet av større krigstiltak. De lar da en fange av det folket de er i krig med - det spiller ingen rolle hvordan han er tatt til fange - kjempe en tvekamp med en mann som er valgt ut fra deres egne rekker. Begge bruker sine nasjonale våpen, og den enes eller den annens seier blir tatt som en avgjørelse på forhånd.
Kommentarer (2)Add Comment

Skriv kommentar
mindre tekstfelt | større tekstfelt

security code
Skriv inn bokstavene ovenfor i tekstfeltet nedenfor


busy
 


Kopirett © Tre Bjørner Forlag 2022. Redaktør: Ailo Gaup.

Host: Kvisvik Nettutvikling