Når Ronaldo skårer et mål, kan det være kunst, akkurat da, for i det
sekundet kommer alle hans ferdigheter til uttrykk og lykken smiler. Det
er gjort. Men bakom er all treningen. De fleste av oss prøver å hoppe
over treningen og det harde arbeidt. Særlig den som er på toppen må trene hele tiden, som Ronaldo.
Først må man finne sitt felt, sitt talent, sitt kall ut. Deretter ta de første skrittene. Alle trenger å trene hele tiden, særlig de som er på
toppen, som Ronaldo.
De aller fleste driver en eller annen
kunst for seg selv, i gode stunder, de venter på inspirasjonen og tar
fatt da den er der. Det gjør ikke *Ronaldo. Etter et forsmedelig tap på
hjemmebane, legger han det bak seg og trener videre neste dag. Hvem av
oss andre gjør det?
Inspirasjon kan skapes og fornyes, og en del
av den prosessen, det kretsløpet er at produktet kommer ut. Når
tekstent havner i skrivebordskuffen, eller ligger lagret på harddisken,
eller når bildet ikke vises til andre går kunstneren glipp av ny næring
og energi.
Det bor en kunstner i alle og kunstneren vil ut.
Kunstneren vil synes. Kunstneren trives ikke i lengden i et bortgjemt
hjørne, for kunstneren vi vise frem sitt, vil dele magien som kommer ut
av slitet og fordypelsen.
Kunstneren vil gjerne ha applaus, det
som trekker vedkommende ut av den ofte ensomme skaperakten og inn i
anerkjennelsens fellesskap. Kunsten slår bro mellom kunstneren og den
som mottar kunsten.
Dette er et treningsfelt der andre følger
med. I blant ser jeg en storhet i akkurat det, jeg blir berørt. Å dyrke
mottageligheten og engasjementet er en kunst i en tid der bedøvelse av
følelsene nesten er en betingelse for å overleve inntrykksflommen.
Er ikke liekgyldigheten å dø litt?
Har
dere lest "Følg kaldet" av Henrik Wergeland, dette visjonære diktet som
utkom i 1844...det er en del år siden. han var noe syk. Han hadde
skrevet seg svett og ble forkjølet på ny, skrev han i brev til
Stortinget. Det var da han kjempet med lidenskap for jødenes sak,
samene hadde han ikke oppdaget annet enn som et kuriosium, og nevner
oss med en setning i slutten av duktet. Men diktet lever. Det er om
poetens kamp for å uttrykke seg og bli LEVENDE, blant annet.
Her er en kjent strofe fra diktet:
Ung må verden endnu være, Slektens sagas lange lære endnu kun dens vuggesange og dens barndoms eventyr.
Det er er langt dikt, for " å virke på følelsene" som poeten sa det i brevet til Stortinget.
Her noen ord fra slutten, etter å ha fått denne store visjonen om poeten og menneskeets kald inn i ord og form:
og, når øyet opp han slaaer, snever krets omkring ham staar. Det er nok. Han vil føle han ei lenger Folk av millioner trænger- kun en liten venlig flok.
Kun en vennlig liten flokk som oss.
Ikke noe kunst kommuniserer med alle. Men vi kan finne noe som når oss. Det å bli åpen for engasjement er også en kunst.
For
vi som lever i den digitale tiden og kulturen er ofte så blaserte og
overmette på kunst og inntrykk, bombardert som vi er av TV,
utstillinger, aviser og kino, samt reklame nærmest over alt som øyet
faller for den som bor i en by. Slik er det og skal vel være slik.
Men
alt dette virker på oss, som om vi skal oppdras til at DET VIKTIGSTE
SKJER UENFOR OSS og at vi skal bli mottagere og konsumenter kun.
Jeg
sier det viktigste skapes innenfor oss, i oss og av oss. Det viktigste
er å finne engasjementet, det vi brenner for selv. Finne den ilden som
er vår, og ikke bare lune oss i andres ild, ved en annens bål. For å
kunne bli kunstner må man holde sin egen ild levende. Derifra kommer
vår uttrykk, vårt budskap, vårt bidrag.
Med det hever vi lysmagien i oss selv og for alle.
Ailo Gaup
|
nu som da