Hendelser i luftrommet PDF Skriv ut E-post

(Kathmandu) Det skjedde i luften mellom BAHRAIN og KATHMANDU. Etter noen timers flytur fikk jeg denne luftige foelelsen i hodet, som om jeg holdt paa aa bli vektloes....

Turen til Nepal tok til klokken tre om morgenen...jeg skulle naa et fly fra Gardermoen tidlig, tidlig, altfor tidlig. Det ble lite sovn og en biltur paa nesten tom vei til Gardermoen. Jeg sov den foerste delen av reisen. I Frankfurt traff jeg fem medreisende, to sveitsere, to tyskere og en danske og det uten problemer paa denne store labyrinten av en flyplass med flere avgangshaller. Det var som om doerene bare aapnet seg for oss. Snart satt vi i flyet mot Bahrein alle sammen.

Da vi kom dit skjedde foerste uventede hendelse. Flyet videre samme dagen var kansselert. Vi ble loset inn paa en buss, sent til et hotell og fikk en natt i Bahrain. Det var ramadan, stille og fredelig over alt. Og vi fikk oss en god natts soevn. Neste morgen ble vi stappet inn i bussen igjen. Jeg satt der paa bakerste sete o i en full buss og kom paa at jeg hadde glemt mine 50-kroners briller paa rommet. Jeg ofret dem der og da. Da kom en mann springende ut hotelldoeren. Gjett hva han kom med. Brillene mine.

Snart var vi igjen i luften...mot Kathmandu. Det var da denne merkelige stemningen seg inn over meg. Jeg hadde en foelelse av at noe eller noen arbeidet med meg. Jeg tok til aa arbeide selv. Jeg ba om at reisen maatte gaa godt for oss. Saa ba jeg at alle hindreinger moette fjernes, som dugg for solen, for denne personens oppvaakning. Det var som om hindringene kom til syne i tusenvis, og like fort som de viste seg saa forsvant de.  De slapp. Jeg kjente det i hele kroppen. Da tok jeg til aa bli lett. Tanker, foelelser og hendelser som hadde tynget med ned og formoerket sinnets klarsyn ble borte.  Alt som skjedde var  nesten ikke til aa forstaa og slett ikke til aa huske. Vektloes, nesten tom og minneloes.

Saa landet vi i Kathmandu. Vi ble hentet paa flyplassen. Heldigvis. For folkelivet var kaotisk rett utenfor flyplassen og trafikken inn mot byen var vill. Men snart var alle samlet i Happy Walley Inn naer den store stupaen med det mystiske blikket.

Kort tid seinere  satt vi sammen i hagen i den varme hoestkvelden og spiste middag. Det er t-skjortevaer...og jeg som har boblejakke med og Ullvang-sokker, luer og vanter.

Alle er naa fremme, bortsett fra to reisende fra Kirkenes, som ikke hadde visum til India. De maatte snu i Helsingfors og dra tilbake til Oslo. Men de skal komme seinere. Naa begynner turen, mye aa se, mye aa tenke paa og saa er det alle de fargerike markedene med sine eksotiske  fristelser...

Og Nepal er bare foerste maal paa veien...snart skal vi treffe fire sjamaner her i fire dager og saa skal vi til Tibet.

ag

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
mindre tekstfelt | større tekstfelt

security code
Skriv inn bokstavene ovenfor i tekstfeltet nedenfor

busy

Kopirett © Tre Bjørner Forlag 2022. Redaktør: Ailo Gaup.