...jeg er for flerguderi PDF Print E-mail
" Jeg er vel religiøs.. For jeg er for flerguderi. Derfor tror jeg også på sjamaner. Og på helt andre metaforer for å forklare hva poesi er, enn katedraler og søyler av stein. F.eks. at lyrikken er en lavvo".

Dette sier Torgeir Rebolledo Pedersen (1949). Han har gitt ut en lang rekke diktsamlinger, i år Min fars tegnemaskin. Uttalelsene hans er hentet fra et lengre intervju i Bokvennen litterært magasin, nr 3, 2008. Intervjuet er ført i pennen av Inger Marie Grini og gjengitt med tillatelse fra  forfatter og fra magasin.

” For jeg tror også på mobile ildsteder, for både innerst inne og ytterst ute er vi alle sjelevandrere. På vei fra beite til beite. Derfor tror jeg også at søyler kan være raier av tre som vil møtes. Jeg tror at trær har sjel. Jeg tror på alt og alle som har berettigede håp. Altså tror jeg på vidder, på rein, på uer og abbor, på kumelk og kornaks. Det er mer mellom to brødskiver enn en hamburger”.

” Poesien beveger eg ofte inn i det mørke for å lete opp lyset, det vrme, som alle går rundt og prøver å holde en armlengdes avstand til, nemlig det ekstatiske. Det er jo denne rusdimensjonen. Hvorfor er noen poeter for å drikke alkohol, men mot berusende poesi? En sånn ”rein”, ofte helt metaforløs poesi, hårløs poesi som jeg kaller det, som hele tiden underkommuniserer sitt potensiale, syns jeg rett og slett er ganske dum. Samtidig er det jo klart at ”poesien”, den forblommede poetiseringen, er poesiens verste fiende”.

” ... i gode opplesninger så er det rytmer, abrupte eller drivende. Konsonantene kan han en veldig perkussiv effekt, som et lokomotiv eller en dressin eller en gammel Sleipner-motor, eller rett og slett som lyden av kopulerende. Lyrikken har en latent sjaman, et vokalt ul og en konsonant tromme, det er bare å åpne opp – for underlivet så vel som for over jeget”.

” Et dikt skal ha en høy grad av generalitet og fleksibilitet for forskjellige assosiative retninger. Det skal samtidig ha en bærende, strukturell logikk. Å skrive dikt er å være en slags murer eller tømrer. Derfor er jeg også glad i diktere som har ”tatt i noe” i livet sitt, tatt i en ”totom-firetom” og fått noen fliser, som har snekret og slått inn noen spiker. Slik vil jeg slå et slag for min generasjons poeter”.

” ... diktet har et fundament et sted og et spir et sted. Men du kan godt si at du begynner med spiret og ender opp med kryptene. Poenget er at du kan lese ut av et dikt hvordan kreftene fordeler seg, og ender i en sluttstein, eller i et spir, eller i et tankekors.

Det er mange interessante parallelle sammenhenger mellom ”å lese et dikt” og å ”lese en katedral”. Katedralene var revolusjonerende medier i middelalderen. Folk flest kunne jo slett ikke lese tekst, men de kunne lese en katedral. Katedralen er en steinbok. Og slik sett kan man si at min diktning er en bok hogd i stein.

Tenk deg kontrastene det var å komme fra de mørke små sotete, ofte pipeløse husene og inn i en katedral. Det var sikkert et veldig poetisk trykk i tryne. Etter å ha kommet forbi alle vokterne, fabeldyrene på fasaden utenfor, slapp du endelig inn og så lyset, hele himmelen løftet ned og inn”.

”  Uansett er det ikke mye igjen av utgangspunktet mitt når diktene er ferdige. Jeg forandrer og forandrer og forandrer dem til jeg tror de står, så småflikker jeg og polerer på dem og tror at de er helt ferdige. Men i sistekorrekturen tar panikken meg, nei, nei, tenker jeg, de skal da ikke stå sånn, tvert om, og så snur jeg dem opp ned. Eller vrenger dem”.

”  Jeg tror salget av lyrikk har gått ned med over 100 prosent etter at den nye bransjeavtalen trådte i kraft i 2005. De bokhandlerne som fortsatt tar inn lyrikk. Selger altså knapt halvparten av det de gjorde før. Lyrikkseksjonene i bokhandelen er på vei ut. Jeg har ikke erkjent dette ordentlig før nå. Lyrikken er blitt en spesialspekeskinke som verken skal være synlig eller smakelig i det vanlige markedet. Den skal henge på stabburet og forsaltes”.

”  Mitt forlag Oktober er ikke nevneverdig optimist på vegne av lyrikkens mulige utbredelse. Jeg får så få annonser av forlaget at folk ikke oppfatter at jeg har bok ute”.

Sitatene er utvalgt av ailo gaup



www.bokvennen.no

http://www.oktober.no/nor/boeker/skjoennlitteratur/lyrikk_dramatikk/min_fars_tegnemaskin

Omtale i NRK:
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.5730572

Hør forfatteren lese: http://www.oktober.no/nor/boeker/skjoennlitteratur/lyrikk_dramatikk/min_f ars_tegnemaskin/min_fars_tegnemaskin

Torgeirs andre bøker: http://www.oktober.no/nor/forfattere/norske/pedersen_torgeir_rebolledo

Kommentarer (1)Add Comment
0
Gull kista
skrevet av Gravstein, May 01, 2010
Fin å lærerik informasjon dette.smilies/grin.gif

Skriv kommentar
mindre tekstfelt | større tekstfelt

security code
Skriv inn bokstavene ovenfor i tekstfeltet nedenfor


busy
 


Kopirett © Tre Bjørner Forlag 2008. Redaktør: Ailo Gaup.

Host: Kvisvik Nettutvikling