Noen steder i verden er svaret nei på spørsmålet jeg stiller i overskriften. Men synspunktet at kvinner ikke kan være sjamaner er på tilbakegang. Det tilhører den siden av sjamanarven som er er moden for historiens søppelhaug.
Jeg har aldri delt det synspunktet og understreker det før de
kvinnelige sjamanen jeg kjenner kaster seg over meg. For meg er det
slik at alle har frøet i seg for å bli sjaman. Alle. Men frøene må
næres.
Men jeg har støtt på synspunktet at kvinner ikke kan være sjaman blant
indianere og blant folk i Afrika. Jeg tror at blant krigerfolk og
jegere var det vanlig at sjamanen etter hvert ble en mann. Blant
jordbrukere var ofte sjamen en kvinne. I materiarkat hadde kvinnene
ledende roller, også i sjamanismen.
Hos samene var kvinnene de
sterkeste sjamanene på den hjemlige arena, mens mannen var sjamanen
utenfor heimen, "ved grensene". Men den mytologiske hjelper som voktet
dører og grenser var en kvinnen: Juksakka, buegudinnen og selv mannen
respekterte henne.
Dette kommer også fra den tiden:
Mannen
er alltid en gjest i kvinnens hus. Bare en gjest. Og mennene må
oppføree seg som en god gjest. Eller så er man ikke velkommen tilbake.
Da
to giftet seg i den gamle tiden, måtte mannen flytte til kvinnens
familie og vinne sin respekt der. Var kvinnens slekt ikke fornøyd,
kunne han få harde lærepenger. Om hun ikke var fornøyd, kunne han finne
sine eiendeler utenfor teltet, og måtte dra hjem. Da forvaltet kvinnen
verdiene, både de materielle og de åndelig.
Menn er også i dag kun en gjest i kvinnens hus, bare tenk over et. Det er like logisk nå som før.
Jeg
tror ideen om at kvinner ikke kan være sjaman kommer fra patriarkatet,
og er et resultat av å monopolisere sjamanfunksjonen på ett kjønn. Det
skjedde da rollen ble tillagt politisk makt. Alt i alt førte det til en
utarming av mangfoldet.
For meg er mangfold rikdom. Det er
helhet. Jeg understreker disse poengene når jeg er ute der og
underviser. Om dette er en felles åndelig arv, er den for begge kjønn.
I
dag er det kvinnene som er mest ivrige på å ta arven tilbake. Det viser
seg vet at flertallet på sjamankursene er kvinner. De fleste som
skriver i Forumet er også kvinner. Slik gjør de opp for ubalansen som
har vært der og mer enn det. Ailo Gaup
|